The Album Connection

The Album Connection: legendarische platenhoezen

Pink floyd the endless river

Ik vermoed dat veel grafische ontwerpers sakkerden toen de LP definitief vervangen werd door de CD. Van 30,5 cm op 30,5 cm (de afmetingen van een hoes van een langspeelplaat) naar ocharme 12 x 12 cm (de oppervlakte de cd hoes): van een serieuze inkrimping gesproken. Zodra de cd het overnam, werd er duidelijk veel meer geopteerd voor saaie hoesfoto’s met een duidelijk lettertype en zonder al te veel franjes of kunstige details. De meest iconische platenhoezen dateren dan ook uit de jaren 60 – met zijn psychedelica – en de jaren 70 toen werkelijk alles kon: van grafische meesterwerkjes tot afzichtelijke ‘alle dertien goed’ hoezen vol foute lettertypes en kleuren. Vorig jaar overleed Storm Thorgerson, één van die legendarische ontwerpers van platenhoezen. Hij had een bedrijfje met de ronkende naam Hipgnosis en zijn creaties zaten vol details die op groot formaat perfect tot hun recht kwamen. Hij werd ingehuurd door 10CC, Peter Gabriel, The Alan Parsons Project en Led Zeppelin, maar zijn trouwste klant was Pink Floyd. Zowat alle hoezen van deze legendarische rockgroep droegen het signatuur van Storm Thorgerson. Alleen hun sluitstuk dat nu in de winkels ligt, “The Endless River” kon hij niet meer uitwerken. Een erg fraaie hoes, die ik zondag als litho mag weggeven in de uitzending. Ontworpen in de geest van Thorgerson, vol beeldspraak en fantasie. De layouter is een Egyptisch kunstenaar: أحمد عماد الدين. Een kunstwerkje om in te lijsten (al deden wij dat al voor jou) en een ereplaats in huis te geven. Mocht je moeite hebben om de naam te ontcijferen: de man heet Ahmed Emad Eldin.